Gyerekkönyvek - egy blog a mesélésről felnőtteknek

Mesekönyv kontra kijelző: mi történik a gyerekek fejében? – 2. rész

2022. július 05. 15:19 - Gyerekkönyvek.net

 

A mesekönyvek olvasása és az agyunk funkcionálitásáért és tanulási képességeiért felelős fehérállomány fejlődése közti párhuzamról már elég szó esett az első részben, mai folytatásunkban hasonlóan érdekes, ám jóval könnyedebb témákkal készültünk nektek!

A sokatmondó képeken túl

A szkennelés mellett a gyerekeket kognitív tesztekkel is vizsgálták. Ami a képernyő előtt töltött időt illeti, azoknál a gyerekeknél, akik naponta több mint egy órát nézik valamelyik eszköz képernyőjét, gyengébb volt a kialakulóban lévő írástudás, kevésbé tudták használni a kifejező nyelvet, és gyengébben teljesítettek a tárgyak gyors megnevezésekor.

Ezzel szemben azok a gyerekek, akiknek gyakran olvastak mesekönyvet magasabb pontszámot értek el a kognitív teszteken.

 

Az olvasás nem az egyetlen dolog, aminek a képernyőidő az útjába állhat. Ilyen lehet még “például a gyerekjátékokkal való játék, a képzelet használata és a szabadban eltöltött idő is” – mondta Hutton -, “így mindenféle olyan tevékenységet zavar, amely az agy különböző részeinek hasznára válna, és nem csak az olvasáshoz kapcsolódik”.

Mikor és milyen mesekönyvet olvass a legjobb eredményekért?

“Úgy tűnik, hogy az a legfőbb lényeg, legalábbis az elemzés alapján, hogy egyszerűen csak fogj neki és csináld – olvass rendszeresen mesekönyveket a gyermekednek” – mondta Hutton. “És szerintem ennek le kell vennie azt a nyomást a szülők válláról,, hogy megtalálják a tökéletes könyvet. Csak olvassanak folyamatosan, szeretetteljes és következetes módon.”

Hogyan olvass óvodáskorú gyermekednek?

A szakértők szerint nincs kifejezett “legjobb” módja annak, hogyan olvassunk a gyermekünknek. Pár kutatás azonban ad néhány tippet arra vonatkozóan, hogy mi működhet a legjobban ahhoz, hogy gyermeked bevond a folyamatba és megszerettesd vele a könyveket és az olvasást.

A National Institute for Literacy tudományos alapokon nyugvó javaslatokat állított össze, amelyek a következők:

  1. Kezdd a születéstől kezdve azzal, hogy beszélgetsz a gyerekeddel, és mindig reagálj, ha “bababeszéd”-el próbálkozik.
  2. Énekeld gyakran az ABC dalt
  3. Hagyd, hogy gyermeked használja a fantáziáját, és különféle történeteket találjon ki – és kérdezz sokat ezekről a kitalált történetekről.
  4. Válassz érdekes karakterekkel rendelkező mesekönyveket – és ne félj egy kis színt vinni a mesélésbe, azáltal, hogy különböző hangsúlyokkal és hangokkal teszed egyedivé az egyes szereplőket.
  5. Mesekönyv olvasás közben kérd meg gyermeked, hogy mutasson a képekre és a szavakra, és ismételje meg azokat
  6. A legfontosabb – érezzétek jól magatokat!
Persze azok számára is van egy nagy dilemma, akik a mesekönyv mellett döntenek:

Digitális vagy a hagyományos? – Melyik könyv jobb a kisgyermekeknek?

Ha a kisgyermekeknek való felolvasásról van szó, még mindig jobb egy jó öreg könyv fölé bújni, mint a táblagépes mesemondás – derül ki egy új kutatásból.

Manapság már a kisgyermekeket növelő családok közel 100%-a rendelkezik mobiltelefonnal vagy táblagéppel, és a kisgyermekek átlagosan több mint 1 órát töltenek naponta valamilyen digitális média fogyasztásával.

Egy tanulmány szerint, amikor a szülők és a gyerekek nyomtatott könyvet olvasnak, gyakrabban beszélgetnek, és az interakciók minősége is jobb.

 

Itt a kutatók 72 szülő és az ő 24-36 hónapos korú kisgyermekeik közötti kölcsönös viszonyt vizsgáltak, és összehasonlították a tablet alkalmazások és a hagyományos gyermekkönyvek olvasása közbeni interakciókat.

A hagyományos, nyomtatott könyvek esetében a szülők többet beszélgettek gyermekeikkel – a gyerekek pedig többet reagáltak rájuk – olvasható a Pediatrics című szaklapban megjelent tanulmányban. Sőt, azok a gyerekek is jobban reagáltak a szüleikre, akik nagyobb hajlamosságot mutattak különféle érzelmi kitörésekre, amikor könyvből olvastak számukra.

“A szülő-gyermek interakciók a közös olvasáson keresztül elősegítik a nyelvi fejlődést és az írástudást, és a későbbi életben a barátságok, az iskolai sikeresség és más gyermekfejlődési eredmények szempontjából is előnyösek lehetnek” – mondja Tiffany Munzer, Michigani Egyetem Egészségügyi C.S. Mott Gyermekkórházának viselkedésfejlesztési gyermekorvosa.

Az új tanulmány alátámasztja Munzer korábbi megállapításait, amelyek szerint amikor a szülők és a gyerekek nyomtatott könyveket olvasnak, gyakrabban beszélgetnek, és az interakciók minősége is jobb, mint amikor az elektronikus megoldást választják.

“A táblagépek és a mobileszközök a modern családi élet kiemelkedő kellékei, de nem olyan tanulságosak és értékesek a gyermekek fejlődése szempontjából, mint a hagyományos könyvek” – mondja Munzer.

A gyermekek számára e-olvasóanyagokat készítő szoftvertervezőknek képzett kisgyermekkori szakemberek véleményét kellene kikérniük, hogy a tartalom átadását a gyermekekhez igazítsák, és kiküszöböljék az olyan zavaró tényezőket, mint az animációk és reklámok – teszi hozzá.

“A gyermekorvosoknak továbbra is azt kellene javasolniuk, hogy a szülők lehetőség szerint együtt nézzék meg a digitális médiát gyermekeikkel, tegyenek fel nyílt kérdéseket, és beszélgessenek az olvasás közben, hogy segítsék gyermekeik elkötelezettségét és tanulását” – mondja Munzer.

A gyermek-egészségügyi dolgozóknak is segíteniük kell a szülőket a médiahasználattal kapcsolatban.

Ha lemaradtál volna korábbi cikkeinkről, vagy csak újra felevenítenéd őket:

  1. A gyerekkönyvek fontossága – 1. rész
  2. A gyerekkönyvek fontossága – 2. rész
  3. A gyerekkönyvek fontossága – 3. rész
  4. A gyerekkönyvek fontossága – 4. rész

Amennyiben pedig pár igazán remek olvasnivalóval szeretnéd gyarapítani a kicsik mesekönyv gyűjteményét, széles kínálattal rendelkező webáruházunk a legjobb címekkel vár:

https://gyerekkonyvek.net/bolt/

1 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://gyerekkonyvekofficial.blog.hu/api/trackback/id/tr5117875485

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2022.07.07. 10:39:49

"amikor a szülők és a gyerekek nyomtatott könyveket olvasnak, gyakrabban beszélgetnek, és az interakciók minősége is jobb, mint amikor az elektronikus megoldást választják."

Nem biztos, hogy ez a nyomtatot könyv "jótékony" hatásának köszönhető. Az is simán lehet, hogy a kevéssé kommunikatív szülők hajlamosabbak az e-könyveket választani, vagyis megfordul az ok-okozatiság.
süti beállítások módosítása